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이탈리아 장갑차

고양도깨비 2007. 4. 1. 18:53

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이탈리아 PUMA 6X6 장갑차


개관
푸마 장갑 전투차량은 이탈리아의 콘소르지오 이베코-피아트-오토멜라라에 의해서 개발된 4×4, 6×6 구동방식을 가진 輕裝甲車兩群을 통칭하는 것이다.
푸마계열은 이탈리아 육군용으로 개발된 CENTAURO 장궤식 對戰車 장갑차량을 보완하기 위해 개발된 것이다.
이제품의 시제차량은 1990년도에 선보여져, 이탈리아 육군과 미사일 운반용 플랫폼, 박격포 운반용 플랫폼, 지령차량의 용도로의 제작/공급 계약을 체결하였다.
푸마의 개발로 이탈리아 육군은 이탈리아육군에 소요되는 장궤식 輕裝甲車兩群을 완비하게 되었다.

무장
푸마는 TOW 對戰車 미사일과 발사기를 차체 상면에 장착 할수 있다. TOW미사일은 휴즈 미사일 시스템 컴퍼니(Hughes Missile Systems Company, 현재는 레이디온社로 통합)에서 제작되는 것으로 광학적으로 미사일을 추적하여 유선식으로 미사일에 지령이 전달되는 有線式 미사일로 최대사정거리는 3.75km이다.
TOW 대신 유로미사일(Euromissile)社의 밀란 對戰車 유도 미사일이나 마트라 BAe 다이나믹스 - 프랑스의 마트라와 영국의 브리티시에어로 스페이스간의 합자(완전히 합병된건지 합자회사를 별도 차린건지 모르겠다.)회사 -의 미스트랄을 장착 할 수도 있다.
이밖에 7.62mm 기관총이나 12.7mm 기관총을 대신 장착 할 수도 있다.(아마 미사일 발사기와 동시에 장착하는 것은 구조상 불가능 한 것 같다.)
차체는 全鎔接 강철장갑재로 소화기용 탄환이나 파편등을 막아낼 수 있으며, 측면부는 용접면 없는 통짜형 판넬구조로 되어 있다.

엔진
엔진구획부는 차량의 앞쪽부분에 있다. 유지보수를 위해 엔진에의 접근이 필요할 경우 완만한 경사면으로 된 장갑차의 전면부에 위치한 판넬을 열고 정비 한다.
엔진은 4기통 터보차져 디젤엔진으로 기존에 이베코에서 제작되는 상용제품이며 132kW(약 180마력)의 출력과 500nm(약 50토크)의 회전력을 가지는 것이다. 이것은 국내의 5톤급 트럭에 사용되는 엔진과 비슷한 성능으로 국내 5톤급 차량의 총중량이 거의 10톤에 육박한다는 것과 푸마의 전투중량이 7.5톤이라는 것을 생각하면 군용차량의 대출력 선호사상을 대충 이해할 수도 있는 내역이다.
오토 T/M은 독일 아우스부르크에 위치한 렝크(Renk)社製를 이베코社에서 라이센스 제작하는 것으로 전진 5단 후진 1단의 변속범위를 가진다.
4×4형식의 푸마의 트랜스퍼케이스는 디퍼런셜 록(구동축의 한쪽 바퀴가 구덩이에 빠질경우 헛돌지 않게 해주는 역할을 하는 것)과 함께 트랜스미션부의 일부로 되어있다.
6×6형식의 푸마의 트랜스퍼케이스는 T/M과 분리되어 두번째 축에 위치한 두개의 디퍼런셜 록에 붙어 있다.
서스펜션은 각휠용이 독립적으로 장치되어 있는 독립현가방식이며 유압식 스트럿은 프랑스의 메씨에르(Messier)社 제품이다.
조향장치는 당연히 파워스티어링식으로 조향축은 4×4형식은 제1축, 6×6 형식의 경우는 1,2축이다. 각 휠에는 디스크타입의 브레이크 장치가 붙으며 타이어는 프랑스 미쉐린社의 11.00×16 사이즈의 평면 접지면형이 사용된다.

기동성
푸마는 도로상에서 최고 시속 100km로 주행 할 수 있으며, 60%(약 30˚)의 경사면을 주파할 수 있고 30%(약 17˚)의 경사면을 측면주행할수 있고(즉 옆으로 17˚ 기울어진 상태에서 뒤집어지지않고 주행 할 수 있다.) 1m깊이의 참호를 별도 장비없이 통과 할수 있다.
최소회전반경은 4×4형식이 6m, 6×6형식이 7.5m이며 비교적 소형의 수송함이나 수송기에 의해 수송이 가능하여 예를들면 치누크 헬리콥터에 적재된다.

조종석
조종석은 차량의 왼쪽편에 위치한다. 조종수는 3개의 잠망경을 가지며, 가운데의 것은 수동식 야간용 잠망경이다.

전차장석
전차장석의 큐폴라는 차량 상부의 중앙에 위치하며, 5개의 잠망경이 360˚방향으로 장착되어 있다.
한개의 7.62mm 기관총이나 12.7mm 기관총이 큐폴라 위에 장착될 수 있다.

방호능력
앞쪽에 엔진룸이 있는 全鎔接 강철 장갑차체는 소화기의 탄환이나 파편에 대한 방호능력을 가진다.
승무원은 차체의 에어콘디셔닝시스템에 통합된 NBC방호 시스템에 의해 NBC에 대해 보호된다. 전기적으로 작동되는 연막 발사기가 차체 양옆에 각각 3개씩 장착되어 적의 시야나 적외선 타게팅시스템으로부터 차체를 보호한다.
엔진룸에는 화재 검출 장치와 소화시스템이 장착된다.

--- 1999년 5월 2일 작성됨.



크기,성능 전투중량 : 5.7톤(4×4)/7.5톤(6×6)
승무원 : 7名(1+6,4×4)/9名(1+8,6×6)
최고속도(도로주행) : 100km/h 이상
돌파가능 깊이 : 1m
최고등판능력 : 60%(30˚)
최소회전반경 : 6m(4×4)/7.5m(6×6)
최저지상고 : 385mm
전고(해치상면까지) : 1,900mm
차체상면높이 : 1,678mm
전폭 : 2,090mm
전장 : 5,108mm(4×4)/5,526mm(6×6)
최저지상고 : 400mm
무장 對戰車 미사일 : TOW(밀란이나 미스트랄선택가능) 발사관
기관총 : 7.62mm 1문 또는 12.7mm 1문 큐폴라에 장착
연막발사기 : 3×2
구동장치 엔진 : 이베코社 4기통, 180마력, 50토크, 터보차져
T/M : 자동 전진5단, 후진1단, 렝크社모델의 이베코사 라이센스제품
서스펜션 : 독립현가식
조향축 : 제1축(4×4)/제1,2축(6×6)
브레이크 : 디스크타입, 각휠에 1개씩 내장 타이어 : 11.00×16


PUMA WHEELED ARMOURED FIGHTING VEHICLES, ITALY
The Puma Armoured Fighting Vehicles are a family of light wheeled armoured vehicles developed in a 4x4 and 6x6 configuration by the Consorzio Iveco Fiat - Oto Melara based in Rome.

The Puma family of vehicles were developed for the Italian Army to complement the fleet of Centauro Tank Destroyer vehicles also developed by Consorzio Iveco Fiat - Oto Melara. Iveco Fiat were awarded a contract by the Italian Army for the development of Puma platforms carrying missiles, a mortar carrier, an ambulance and a command post vehicle. The development of the Puma was extended to provide a complete family of light wheeled armoured fighting vehicles, suitable for combat and combat support roles.

The hulls for the different versions of the Puma vehicles are customised to meet the specific mission requirements, while the mechanical systems, with minor differences in the transfer casing, are common to the family of vehicles.

At the end of 1999, the Italian Army ordered 580 Puma vehicles, 250 of the 6x6 configuration, and 330 4x4 vehicles. First vehicles were completed in mid-2003.

The Puma was first deployed operationally in Southern Iraq in early 2005.

ARMAMENT

The combat vehicles can be armed with the Raytheon TOW anti-tank missile, the missile launcher being mounted on the roof of the vehicle. The TOW missile is a wire-guided, optically tracked missile with a maximum range of 3.75km. MBDA Milan anti-tank guided missile and Mistral surface-to-air missile can also be fitted to the vehicle.

The Puma combat vehicle can also be equipped with a 7.62mm or 12.7mm machine gun.

SELF-PROTECTION

The all welded steel armour hull with the engine at the front provides protection against small arms ammunition and shell fragments. The hull sides are shaped from single pieces of steel armour instead of welded sections. The crew are protected against nuclear, chemical and biological warfare by an NBC protection system integrated into the air conditioning system. The engine compartment is fitted with a fire detection and extinguishing system.

An electrically operated three barrel smoke grenade launcher is fitted on either side of the hull on both the 4x4 and 6x6 variants to provide protection against visual and infrared targeting systems.

OBSERVATION

The driver's station is on the left hand side of the vehicle. The driver has three periscopic sights. The centre periscope is a passive night vision periscope.

The commander's cupola in the centre of the vehicle is equipped with five periscopic sights which give 360° vision. A 7.62mm or 12.7mm machine gun can be installed on the cupola.

PROPULSION

The engine compartment is at the front of the vehicle. The four cylinder turbo-charged aftercooled diesel engine is one of a family of engines manufactured by Iveco and provides an output power of 132kW with 500Nm torque.

The automatic transmission, manufactured under licence from Renk of Ausburg in Germany, has five forward gears and one reverse gear. The suspension is independent with identical components on each wheel. The hydropneumatic struts are supplied by Messier based in Velizy, France. The power assisted steering is on the front axle of the 4x4 vehicle and on the first and second axle of the 6x6 vehicle. Each wheel is fitted with disc brakes.

The vehicle has a maximum road speed over 100km/h. The maximum gradient is 60%, side slope 30% and the vehicle has a fording depth of 1m. The turning radius is 6m on the 4x4 vehicle and 7.5m on the 6x6 vehicle. The vehicle is air and sea transportable.

SPECIFICATIONS - PUMA WHEELED ARMOURED FIGHTING VEHICLES, ITALY
puma 4x4
Crew 7, driver plus 6 troops
combat weight 5.7 tons
Length 5108 mm
Height 1900 mm to hatch roof
Height 1678 to chassis roof
Width 2090 mm
ground clearance 385 mm
puma 6x6
Crew 9, driver plus 8 troops
combat weight 7.5 tons
Length 5526 mm
Height 1900 mm to hatch roof
Height 1678 to chassis roof
Width 2284 mm
ground clearance 385 mm
Weapons
Missiles tow anti-tank missiles
machine guns 7.62 mm or 12.7 mm
Engine
Engine iveco 4 cylinder, turbo-charged aftercooled diesel
engine output 132 kW
Torque 500 Nm
Drive
Transmission automatic transmission, 5 forward gears plus 1 reverse. renk design manufactured under licence
transfer case on 4x4 integral to the transmission, with central lockable differential
transfer case on the 6x6 separated from the transmission incorporating two lockable differentials (second axle and longitudinal)
Suspension independent with identical components on each wheel
Brakes disc brakes on each wheel
steering on the 4x4 first axle
steering on the 6x6 first and second axle
Tyres 11.00 x16 run flat tyres
Performance
maximum speed more than 100 km/h
maximum gradient more than 60%
fording depth 1 metre
turning radius 6 m on the 4x4 vehicle
turning radius 7.5 m on the 6x6 vehicle

 

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